Atmoszféra

Miután kellőképpen biztonságossá tettük a konyhánkat, jöhet az izgalmasabb rész! Olyan környezetet teremteni a babának, ahol szívesen eltölt egy kis időt, ahol jól érzi magát, ahol néha akár egyedül is eljátszik, míg anyu csak a tarkóján lévő harmadik szemével figyeli. 🙂 Sokat böngésztem az interneten, könyvekben, és a saját kis kreatív elmémben, és erről a témáról is egy rövid, hárompontos lista állt össze a fejemben:

  1. Babasarok

Én azzal kezdtem, hogy kialakítottam Máténak két kis sarkot, ami az ő birodalma lett. Az egyikbe egy asztalkát és egy kisszéket tettem. Az asztalkára kapott egy pici mesekönyvet, amiben szép képek vannak mindenféle finomságokról és elsőként a szűrő-giliszta játékot, amiről részletesen Samu anyukája ír (itt). A másik sarokba egyelőre csak egy habtapi szőnyeg került, ide jön majd egy kartonból készülő játékkonyha, amiről majd a következő blogbejegyzésben fogok bővebben írni. Máté imádta a változásokat. A kisszéket rögtön körbevitte a konyhában, és több helyen is kipróbálta, milyen rajta ülni. 🙂 A gilisztás játék is nagy sikert aratott, és a könyvet is rögtön meg kellett nézegetni, de erre számítottam, mert ő amúgy is nagy könyvmoly. A habtapi szőnyeg, mint kiderült, nálunk már önmagában is alkalmas a főzésre, mert Máté előszeretettel pakolta ide az edényeket, fakanalakat, és össze is ütött rögtön valami finomat, legalábbis lelkesen kevergetett valamit a lábasokban.

  1. „Matató fiók”

Ha már úgyis minden éles/hegyes/törékeny eszközt magasan tartunk, az alsó fiók(ok) funkcionálhatnak amolyan „matató fiókként”. Ebben tarthatunk néhány edényt, fakanalat, műanyag étkészletet, amit a gyerkőc kedvére pakolászhat ki-be. Én azt tapasztaltam, hogy már önmagában a rámolás is nagy örömet okoz a piciknek, akár egy órán át is el tudnak lenni vele. De ha még meg is mutogatunk néhány eszközt, hogy hogyan kell rendeltetésszerűen használni, vagy valami egészen más, kreatív szemszögből közelítünk meg egy egyszerű konyhai tárgyat (lásd pl. giliszta és szűrő), az még további kellemes konyhában töltött időt jelenthet. Azzal is fel tudjuk dobni a matató fiókot, ha időről időre belecsempészünk egy-egy új, érdekes tárgyat.

  1. Apró feladatok

Én vallom, és tapasztalom is, hogy a dicséret nagyon fontos és hasznos egy gyerek számára.

Én vallom, és tapasztalom is, hogy a dicséret nagyon fontos és hasznos egy gyerek számára. Amellett, hogy az önbizalmának is jót tesz, könnyebben rá tudjuk venni a közös munkára. Ezért gondolom, hogy jó ötlet apró feladatokat bízni a kicsikre a konyhában is. Nem kell nagy dolgokra gondolni, már az is elég, ha ő adogathatja a szalvétát a terítéskor, vagy megteríthet a saját kis asztalán (akár a plüssállatoknak). Odaadhatja a fakanalat, vagy beleszórhat egy csipet sót a levesbe. Segíthet egy kicsit összesöpörni az etetőszék körül, különösen, ha ő dobált le néhány falatot (ahogy az én kisfiam szokta). Sok kis apróságot rá lehet bízni már egész kicsi gyerkőcre, csak egy kis odafigyelésre van szükség, és bizalomra. Nálunk Máté leginkább a mosogatógép kipakolásában jeleskedik. Persze azzal kezdem, hogy a késeket gyorsan kiveszem, mielőtt bármihez is hozzányúlhatna. A poharakat közösen szoktuk kivenni, de például a tányérokat és evőeszközöket már teljesen rábízom (és még sosem tört el semmi!). Nagyon élvezi, hogy ilyen komoly feladata van és büszke is magára, amikor a végén megdicsérem, hogy mennyit segített. Bár lassabb így a folyamat, mintha egyedül csinálnám, de az a pillanat, mikor a végén boldogan megtapsolja magát, megéri! 🙂

Kuktanyu

Hozzászólás